///ISDN verdwijnt – Wat is het alternatief?

ISDN verdwijnt – Wat is het alternatief?

VoIP is één van de meest populaire alternatieven voor ISDN. Met deze techniek koppel je de telefooncentrale over internet via Voice over IP aan het publieke telefoonnetwerk.

Dit is een perfect alternatief voor ISDN, realiseert grote besparingen en geeft nieuwe mogelijkheden. Er zijn echter ook zaken waar u rekening mee moet houden. Met dit artikel willen we u op de hoogte brengen van alles wat u moet weten wanneer u de overstap naar VoIP telefonie maakt. Heeft u na het lezen nog vragen, of wilt u meer informatie? We helpen u graag.

Heeft u nog vragen? Neem vrijblijvend contact met ons op.

 088 7071 700

Wat leest u in dit artikel?

  • Veiligheid
    Wat zijn de zwakke plekken van VoIP en hoe ga je hier mee om?
  • Nieuwe toepassingen
    VoIP opent de deuren van nieuwe technieken en mogelijkheden
  • Kosten
    Besparen met VoIP, is dit vanzelfsprekend?
  • Compatibiliteit
    Is traditionele apparatuur nog aan te sluiten?
  • Overstappen
    Waar u rekening mee moet houden als u overstapt van ISDN naar VoIP.

Veiligheid

Wat zijn de zwakke plekken van VoIP en hoe ga je hier mee om?

VoIP telefonie is erg populair. Er zijn op internet veel aanbieders te vinden met goedkope abonnementen en lage belminuten, dit kan risico’s met zich meebrengen. Hebben deze providers de juiste beveiligingsmaatregelen genomen? Staat uw centrale open op internet?
Dit zijn zorgen welke oude technieken zoals ISDN niet met zich meebrachten.
Reset adviseert rekening te houden met de volgende zaken;

Storingen
Netwerkaanvallen zoals wormen en virussen kunnen de dienstverlening onderbreken.
Het is belangrijk om uw VoIP netwerk en datanetwerk voldoende te scheiden.

Verlies van privacy
VoIP verkeer is in basis niet versleuteld en ook niet voorzien van certificaten. Dit maakt het voor tussenpartijen mogelijk om uw telefoonverkeer af te luisteren. Zorg ervoor dat alle betrokken partijen en routes bekend en te vertrouwen zijn. Er zijn providers op de markt die het belvolume inkopen bij partijen die veiligheid en uw privacy niet voldoende beschermen. Reset is een ACM geregistreerd telecomoperator en werkt enkel samen met partijen die dit ook zijn.

Hacken
Kunnen hackers toegang krijgen tot uw telefooncentrale en deze gebruiken om gesprekken te voeren? In veel gevallen zijn hackers erop uit om op uw kosten gesprekken te voeren en deze te verkopen op de zwarte markt. Als er eenmaal toegang is, is de stap naar uw datanetwerk vaak gemakkelijk te realiseren.

Reset zet uw telefonieplatform nooit direct open naar het internet. Daarnaast werken we met geavanceerde firewalls die voor alle IP adressen standaard niet toegankelijk zijn.

Updates
VoIP is een standaard protocol. Elke fabrikant heeft zijn eigen implementatie van dit protocol.
Er worden regelmatig veiligheidsupdates uitgebracht voor uw telefooncentrale en toestellen.
Voert uw leverancier deze consequent door? Reset voert altijd de laatste veiligheidsupdates op hun centrales door, toestellen downloaden vervolgens ook automatisch de laatste software en instellingen.

Afhankelijkheid
Er zijn meer schakels betrokken om VoIP gesprekken te voeren dan het geval was bij ISDN. Waarbij ISDN door middel van een NT1 kastje direct verbonden stond met uw telefooncentrale, is er nu meer apparatuur bij betrokken zoals routers en switches. Dit vergroot de kansen op verstoringen en uitval. Als er geen uitgaande gesprekken mogelijk zijn is het ook niet mogelijk om noodnummers te bellen.

Bereikbaarheid
Het is aan te raden altijd uw mobiele telefoon achter de hand te houden. Mocht deze geïntegreerd zijn in uw VoIP telefooncentrale, zorgt u er dan voor dat uw provider de simkaart automatisch “terugschakelt” als er geen verbinding met uw centrale kan worden opgebouwd. De mobiele integratie van Reset zal altijd loskoppelen zodra uw infrastructuur niet meer bereikbaar is.
Zorg ervoor dat uw kantoor altijd voorzien is van meerdere internetverbindingen en laat deze zo nodig automatisch omschakelen als er uitval is van een van de verbindingen.

Conclusie
Met Voice over IP en breedbandverbindingen kunnen er een enorme hoeveelheid mooie functies gerealiseerd worden, ook vergroot het uw bereikbaarheid. Er zijn echter wel risico’s aanwezig.
Zorg ervoor dat uw provider minimaal rekening heeft gehouden met bovenstaande maatregelen.

Lees meer over Cloud VoIP van Reset

Nieuwe toepassingen

VoIP opent de deuren van nieuwe technieken en mogelijkheden

Als u overstapt op een VoIP platform zoals Reset Cloud VoIP, krijgt u een hoop nieuwe mogelijkheden en functionaliteiten.

Een voorbeeld van veelgebruikte functies zijn:

  • Automatisch de telefooncentrale geopend of gesloten zetten.
  • Thuiswerkplekken aangemeld op uw centrale van kantoor.
  • Belstatistieken. Weet hoe snel de lijnen worden beantwoord.
  • Integratie met CRM en ERP systemen.
  • Bellen vanuit de webbrowser.
  • Zien of uw collega’s bereikbaar zijn in een dashboard.
  • Chatberichten sturen en videoconferencing.
  • Integratie van uw mobiele telefoon.
  • Telefoonboek-synchronisatie met Microsoft Exchange en diverse databases.
  • Gespreksopnamen automatisch uploaden naar uw server, database, CRM of ERP.
  • Automatisch klantkaarten openen in uw CRM, ERP of webbrowser.

Reset is fabrikant van Cloud VoIP. Wij hebben de ontwikkeling in eigen beheer. Dit geeft ons de ruimte om gemakkelijk functionaliteiten toe te voegen of te integreren met onbekende software oplossingen.

Lees meer over Cloud VoIP van Reset

Kosten

Besparen met VoIP, is dit vanzelfsprekend?

Er zijn veel verschillende aanbieders aanwezig op internet. De keuze voor de aanbieder mag nooit ten koste gaan van de veiligheid, zoals voorgaand besproken. Er zijn een aantal zaken waar u rekening mee moet houden om een goede kostenbesparende oplossing te realiseren.

Wat is een betrouwbare aanbieder?
Er zijn veel prijs-dumpers op internet te vinden, veelal werken ze met niet-gegarandeerd dataverkeer (zogenoemd gray-routing). Hierdoor kan er geen kwaliteit gegarandeerd worden.
Het is aan te raden enkel gegarandeerde kwaliteit in te kopen.
Ook dient de aanbieder geregistreerd te zijn bij de Autoriteit Consument & Markt (afgekort ACM). Dit is verplicht voor alle bedrijven welke openbare diensten aanbieden.
Vanuit de overheid is uw aanbieder verplicht een continuïteit- en calamiteitenplan op te stellen. Deze dient uw aanbieder met u te kunnen overleggen. Enkel zo weet u dat uw aanbieder kwaliteit en bereikbaarheid serieus neemt.

Verborgen kosten voorkomen
Er zijn verschillende manieren waarop VoIP lijnen worden aangeboden. Soms betaal je voor het maximum aantal gelijktijdige gesprekken. Vooraf is dit vaak lastig in te schatten waardoor u een tekort aan lijnen kan hebben in drukke perioden. Nieuwe gesprekken kunnen dan niet worden opgebouwd en u wordt geforceerd om extra lijnen af te nemen. Kosten welke vooraf niet voorzien waren.
Er zijn providers welke de gesprekstijd afronden op de hele minuut. Dit zijn kosten die snel kunnen oplopen.
Bij Reset betaal je enkel per telefoonnummer, en het aantal gelijktijdige gesprekken is onbeperkt. Gesprekstijd brengen we vanzelfsprekend in rekening per seconde.

Wat is het probleem van databundels?
Om scherpe tarieven aan te kunnen bieden worden providers creatief. We zien in de markt steeds meer onbeperkt-bellen abonnementen en databundels.
In veel gevallen is dit niet altijd interessant. Vaak is er onvoldoende volume om de kosten van het onbeperkt-bellen abonnement te evenaren. Het is daardoor goedkoper om los de gesprekskosten af te rekenen. Volgens onze statistieken fluctueren klanten in hun belvolume van maand op maand bijna niet.

Bij afname van databundels bent u in de meeste gevallen dief van uw eigen portemonnee. Gebruikt u maar de helft van uw bundel, dan hebben de minuten eigenlijk twee keer zo veel geld gekost als geadverteerd in de bundel. Buiten de bundel bellen is vaak ook een stuk kostbaarder.

Kosten op lange termijn
Belminuten zijn vanzelfsprekend om af te rekenen. Ook dient er rekening gehouden te worden met het onderhoud van uw VoIP omgeving. Rekent de provider kosten door voor het uitzoeken van verstoringen, of is dit inbegrepen in de abonnementskosten?
Dit verschil kan achteraf een heel andere werkelijkheid geven van de daadwerkelijke kosten.

Met Care-Free van Reset heeft u geen extra kosten. U betaald enkel voor de abonnementskosten en gesprekskosten. Updates en het oplossen van storingen zijn inbegrepen.

Besparingscalculatie
We kunnen aan de hand van uw huidige factuur een nauwkeurige vergelijking maken van de nieuwe kosten.

Lees meer over Cloud VoIP van Reset

Compatibiliteit

Is traditionele apparatuur nog aan te sluiten?

De meeste traditionele apparatuur is gewoon nog te gebruiken op uw VoIP centrale. Wel dient uw aanbieder hiervoor ondersteuning te hebben. Mocht het niet geschikt zijn voor VoIP, dan is dit vaak met kleine aanpassingen alsnog mogelijk. De meeste traditionele apparatuur is gewoon nog te gebruiken op uw VoIP centrale. Wel dient uw aanbieder hiervoor ondersteuning te hebben. Mocht het niet geschikt zijn voor VoIP, dan is dit vaak met kleine aanpassingen alsnog mogelijk.

Reset heeft ervaring met de volgende apparatuur:

  • Faxmachines
  • Deuropeners
  • Slagbomen
  • Lift-telefoons
  • Toegangshekken
  • Frankeermachines
  • Alarmsystemen
  • Modems
  • Omroepsystemen
  • Pinautomaten
  • Klimaatsystemen

Lees meer over Cloud VoIP van Reset

Overstappen

Waar u rekening mee moet houden als u overstapt van ISDN naar Voice over IP.

Voice over IP is al jaren een betrouwbare oplossing. De kwaliteit is sterk afhankelijk van de apparatuur waar de aanbieder mee werkt en technische kennis voor de correcte inrichting. Bij Reset hoeft u zich hier geen zorgen om te maken.

Wij hanteren de volgende stappen waardoor u zorgeloos en zonder onderbrekingen kunt overstappen:

  1. Op locatie inventariseert een engineer van Reset de huidige omgeving, luisteren we naar uw wensen en adviseren wij nieuwe mogelijkheden.
  2. Een accountmanager maakt een berekening van de nieuwe kosten en bijkomende besparingen. Eventueel kan hij de techniek ook op locatie demonstreren.
  3. Na akkoord monteert Reset de nieuwe verbindingen af en plaatsen we de nieuwe toestellen op de werkplekken. We stellen samen met u de nieuwe belplannen op zodat dit optimaal aansluit bij uw manier van werken.
    De oude centrale blijft nog actief, maar u kunt de nieuwe centrale testen om de werking te controleren.
  4. Samen met u als klant plannen we een geschikt moment om de nummers te porteren. Er is gebruikelijk geen onderbreking van uw bereikbaarheid. Vanaf dat moment gaan de toestellen over op uw nieuwe telefooncentrale.
  5. Als laatste stap demonteren we de oude apparatuur en voeren we deze af.

Lees meer over Cloud VoIP van Reset

Meer informatie

Neem vrijblijvend contact met ons op.

Misschien heeft u na het lezen van dit artikel nog vragen, of bent u op zoek naar meer informatie. We helpen u graag!

Heeft u advies nodig? Bel met een productspecialist.

 088 7071 700

Contact opnemen?




2017-08-22T13:07:17+00:00 6 juli 2017|Informatie|