Categorieën
Microsoft 365 Nieuws Teams

Tips voor een ergonomische werkplek

Op kantoor zit je vaak veel. Leer waarom en hoe je gezond en ergonomisch werkt om lichamelijke klachten te voorkomen.

Waarom en hoe je ergonomisch moet werken

Zit jij ook veel achter je bureau en/of scherm? Omdat je op kantoor werkt of in je vrije tijd veel zit? Dan is het belangrijk om te weten hoe je dit op een ergonomische manier kunt doen. Het is mogelijk om (serieuze) klachten te ervaren als je dit niet doet.

Nieuwsgierig naar wat jouw zithouding met je doet?

En ga meteen aan de slag met ergonomie binnen in jouw bedrijf!

Wat zitten met je doet

Ons lichaam is gemaakt om te bewegen. Wanneer je op kantoor zit, wordt in beweging blijven toch al gauw een uitdaging. Tegenwoordig zitten we ongeveer gemiddeld wel 8 uur op een dag. Met gekromde ruggen, bedrukte spieren en verminderde zuurstof doet dit ons lichaam geen goed. Op korte termijn kun je last krijgen van bijvoorbeeld je rug, een suf gevoel en een langzamere vetverbranding. Van al dat zitten kan je bloed niet vrij stromen en missen je spieren en hersenen zuurstof. Een wandeling in de pauze is daarom niet alleen lekker om je hoofd leeg te maken, maar ook om je lichaam weer aan te vullen met energie en zuurstof. Op de lange termijn kunnen de zwakkere spieren zorgen voor klachten als rug-, bekken-, en kniepijn. Kortom, van veel zitten wordt ons lichaam sneller oud.

Hoe komt het dat je allerlei klachten kunt ontwikkelen?

Wellicht heb je wel eens te maken met een verkeerde houding, lang naar je scherm kijken of een negatieve werksfeer. Bij dit soort gevallen kun je mentale en/of fysieke klachten ervaren. Of iemand daadwerkelijk klachten ervaart ligt aan de persoon en wat hij/zij naast het werken nog meer doet.

Klachten die je makkelijk kunt voorkomen zijn: pijn in je hoofd, schouder, nek, rug en gespannen spieren. Wat heftigere klachten kunnen zijn: moeizamer ademen, zenuw/ader afknelling, spijsvertering problemen en weefsel irritatie. Daarbij komen nog de mogelijke mentale klachten zoals stress, concentratieproblemen, een somber gevoel etc. Dit heeft voor zowel de werkgevers als werknemers een negatief gevolg. Prestaties zullen uiteindelijk dalen en de kans op verzuim is groter. Het heeft dus negatieve gevolgen voor zowel de werknemers als werkgevers.

Voorkomen

De uitspraak, “voorkomen is beter dan genezen” is er niet voor niets. Veel klachten kunnen jij en je collega’s gemakkelijk voorkomen. Dan gaat het om bijvoorbeeld je omgeving, gedrag, houding, meubels, voeding en activiteiten. Uiteindelijk is het belangrijk dat iedereen zich op alle vlakken comfortabel voelt. Maar ook ligt er een stukje verantwoordelijkheid bij de werkgever. Hij/zij is verplicht om ervoor te zorgen dat jij comfortabel en klachtenvrij de werkdag doorkomt. Tevens is dit voor een bedrijf net zo belangrijk als voor jou. Als jij je goed voelt, kun je beter werk leveren.

Top 3 dingen die een werkgever kan regelen:

  • Comfort: de werkplek moet prettig aanvoelen. Denk aan het licht, de meubels en de temperatuur. Je bevindt je voor langere tijd op je werkplek dus ook dit is belangrijk. Een verkeerde omgeving kan onbewust stress veroorzaken wat je lichaam eerder uitput.
  • Meubels: zorg voor goede en het liefst verstelbare meubels. Denk aan bureaustoelen, schermen en zit-sta bureaus.
  • Informatie: Collega’s moeten geïnformeerd worden over hoe ze ergonomisch kunnen werken. Dit kan een bedrijf doen door bijvoorbeeld het rond laten gaan van een bijlage. Als je niet beter weet kun je ook niet verbeteren in je houding etc.

Waar kun jij zelf rekening mee houden?

Naast de faciliteiten die je werkgever biedt, ben jezelf altijd nog hoofdverantwoordelijke over je lichaam. Het is dus belangrijk om informatie op te doen. Het lezen van dit artikel is al een goed begin.

Je hebt maar één lichaam, dus wees er zuinig mee. Pas de tips toe en maak jouw werkdag gezond!

6 Aandachtspunten waar je zelf rekening mee kunt houden:

  • Juiste houding: Houd je rug recht en zet je voeten naast elkaar. Je heup moet hoger dan je knie zitten. Je knieën in een hoek van 100 graden en zorg dat je zakken leeg zijn als je zit.
  • Beweeg: Zorg dat je minstens ieder uur even opstaat en loopt. Ga bijvoorbeeld naar de wc op de andere verdieping, haal wat te drinken, gebruik je pauze om te wandelen of pak de fiets naar je werk. Zoals je ziet, zijn er genoeg redenen om even te wandelen.
  • Je ogen: Na elke 20 minuten die je op je scherm bent gefocust kun je het beste 20 seconden even wegkijken, bijvoorbeeld naar buiten.
  • Werk netjes: zorg voor een opgeruimde en schone omgeving. Dit zorgt voor meer overzicht en rust in het hoofd, wat weer zijn uitwerking heeft op je lichaam.
  • Voeding: Zorg dat je voldoende eet en drinkt. En probeer dan het liefst gezonde keuzes te maken. Neem bijvoorbeeld af en toe een stukje fruit en drink minstens 2 liter water per dag.
  • Bespreken: Mocht je toch iets naars ervaren of zelf ergens last van hebben, bespreek dit dan met je werkgever. Hierdoor kan er een oplossing komen zodat jij weer met een gezond en positief gevoel te werk kunt gaan.

Hoe pakt Reset dit aan?

Reset is zich bewust van het belang van een gezonde werkplek. Ter inspiratie, wij houden hier rekening mee door de volgende dingen: Een dopper (waterfles) voor elke collega, zit/sta bureaus, verstelbare bureaustoelen, maandelijks een vitaliteit uitstapje, dagelijks een gezonde lunch, goede koffie, thee en een gevulde fruitschaal. Tot slot ontvangt iedereen bij ons de ergonomisch werken handleiding. Hierin staan alle do’s en don’ts voor de juiste werkhouding, etc.

Volg onze Social Media en ontdek meer over Reset. Of meld u aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ICT nieuws.