Project omschrijving

Wasmachinehuis, houdt Delft al meer dan 70 jaar schoon

wasmachinehuis delft ict reset
Wasmachinehuis Delft

Djarana Taihitu en Steven Poot

Het Wasmachinehuis in Delft is al meer dan zeventig jaar een familiebedrijf. De huidige eigenaar, Rogier Zoutendijk, regelt alweer 25 jaar alle inbouwapparatuur en is dus een bekend gezicht in Delft. Een trouw clubje Delftenaren dus, dat ervoor zorgt dat de Delftse bevolking al vele generaties wasmachines heeft kunnen verslijten. Hoewel, dat verslijten valt eigenlijk wel mee. Bedrijfsleider Steven Poot vertelt me dat ze pas een wasmachine hebben vervangen die er na 28 jaar trouwe dienst de brui aan had gegeven.  Bij het Wasmachinehuis leveren ze dan ook enkel de beste kwaliteit producten in combinatie met topservice. En natuurlijk koelkasten met camera’s en drogers met WiFi. Witgoed is zeker geen ouderwetse business, laat Steven me zien.

Kijkje in de koelkast

Hij toont me het allernieuwste model koelkast. Deze heeft twee camera’s, die een foto maken zodra je je koelkastdeur dicht doet. In de supermarkt kun je dan op je smartphone nog even checken wat je ook alweer wel en niet in je koelkast hebt staan. Koelkasten met camera’s, wasmachines met WiFi, ook in het witgoed staat de digitalisering niet stil.

Originele verkoopboeken uit 1948

We zijn op bezoek bij het Wasmachinehuis. Een familiebedrijf in Delft dat al meer dan 70 jaar is gespecialiseerd in de levering en installatie van wasmachines, koelkasten, fornuizen en meer. En als je al meer dan 70 jaar ervaring hebt, dan heb je een flinke klantenkring, en een flink archief. Eigenlijk is pas sinds korte tijd (20 jaar) de digitalisering gaande bij de witgoed specialist. De oude boeken met verkoopinformatie uit 1948 hebben ze nog steeds. Maar die zijn niet meer gedigitaliseerd. In 1998 zijn er in het digitale verkoopsysteem handmatig 29.000 klanten ingevoerd. En daarmee was het begin van het digitale tijdperk een feit.

Steven zegt: Als retailer heb je eigenlijk gewoon goede ICT nodig. Systeembeheer en netwerkbeheer dat zorgt voor een stabiele omgeving. Het huidige verkoopsysteem, VMS2 van Vendit, zit aangesloten op het internet en heeft dus een constante, stabiele internetverbinding nodig. Maar ook pin-automaten hebben tegenwoordig een internetverbinding nodig om de betalingen door te kunnen geven aan de banken.

Daarnaast is er het verkoopsysteem dat automatisch de facturen naar de klanten mailt. Als je per maand zo’n 400 facturen de deur uit doet, dan wil je dat dat goed geautomiseerd gaat over veilige verbindingen. De datalijnen die Reset hiervoor levert, bieden alle functionaliteiten die nodig zijn om succesvol op deze moderne manier zaken te kunnen doen.

Wasmachines met WiFi

Ook in de wondere wereld van het witgoed zijn er interessante ontwikkelingen gaande op het gebied van digitalisering. Naast dat wasmachines steeds mooiere bedieningsopties krijgen, met touchscreens waarop je je programma kunt kiezen en precies zo kunt tweaken als je wilt. Zijn er ook modellen met WiFi. Zo kun je een melding krijgen op je smartphone als je was klaar is. Of juist je wasmachine zo instellen dat hij ‘s nachts draait, om gebruik te maken van goedkopere stroom.

VoIP telefooncentrale

Naast het de datalijnen voor internet word ook de VoIP-centrale door Reset geleverd. Deze biedt uitgebreide functionaliteiten, maar soms heb je dat niet allemaal nodig. Het maken van een aantal slimme keuzes is dan juist goed genoeg voor een optimale werking van je telefonie.

Tip van Steven: laat de telefoon niet overgaan in je winkel, dat leidt af als daar klanten aanwezig zijn. Zorg voor een goede achtervang: doorschakelen naar andere medewerkers, of het bericht dat u zo snel mogelijk terug zult bellen. Wel doen dan!

WiFi voor de klant

Service wordt alleen nog maar belangrijker. Dat is tenslotte waarmee je je kunt onderscheiden van de online prijsstunters. Nou zijn dat eigenlijk sowieso al geen concurrenten van het Wasmachinehuis. Want Steven levert een kwalitatief veel betere lijn producten dan wat er online verkocht wordt. Die exclusieve lijnen mogen online niet eens verkocht worden, maar gaan alleen via retailers die ook aan de hoge service eisen kunnen voldoen. En die service wil Steven nog hoger krijgen. Als je wasmachine kapot is, kun je bijvoorbeeld je was doen bij de witgoedleverancier uit Delft. Ondertussen kun je genieten van een lekker kopje koffie en gebruik maken van de WiFi om nog wat te werken. Zo wil het wasmachinehuis, net als Reset, de klant totaal ontzorgen.

www.wasmachinehuis.nl

“Met Steven is het altijd kort schakelen. Zoals het bij een retailer past, het ICT beheer moet snel en goed.”

Rolf de Keyzer
Rolf de KeyzerAccountmanager